Psihologija u glazbi II

Kao što smo to obećali u prošlom članku gdje smo zavirili u tekstove Metallice, Pearl Jama, Hoziera i Larkin Poe, nastavljamo s analizom glazbe sa specifičnim temama. Ovaj put donosimo nešto šarolikiji pregled, žanrovski gledano. Kao i prošli put, u nastavku slijedi analiza nekoliko pjesama s aspekta tekstova, video spotova te (auto)biografske note koje su "zapele za uho" upravo zbog tema kojima se bave.

M.O.R.T. - Olovni vojnici

Na svom pretprošlom albumu, Tužna kocka (2016), M.O.R.T.-ovci su nam priredili posebnu lekciju iz socijalne psihologije, odnosno psihologije grupa. Kako su spomenuli u intervjuu, pjesma je inspirirana kritičkim osvrtom umjetnice Sanje Jonjić na predstavu „Olovni Vojnici“ Fraktal Falus Teatra iz 1998. godine. Bend ističe kako je pjesma nastala kao reakcija na stvaranje atmosfere straha i sve češće "upiranje prstom u drugoga" kako bi se sakrili pravi uzroci krize.

Zanimljivo je primijetiti u tekstu temu deindividualizacije vojnika, nešto što je poznat mehanizam u vojnoj psihologiji. Kao što možete zamisliti, kod vojnika se individualnost ne potiče. Dapače, uniformnost (no pun intended) grupe je imperativ. Da ne duljimo, jedan bivši vojnik je podijelio svoje iskustvo te ga provukao kroz teoriju socijalnog identiteta Tajfela i Turnera (1986).  

Univerzalnost lika vojnika kao onog koji biva najprije lišen identiteta
Potom gurnut u kaos rata, čini se nespojiva sa razlozima
zbog kojih se ratovi zameću
Znači nacionalna, teritorijalna, rasna, politička i vjerska razlikovnost.
Netrpeljivost, čuješ tu riječ
Netrpeljivost.

Druga tema jako dobro provučena kroz tekst je upravo stvaranje tenzija kroz atmosferu straha. Bend je izrazito dobro objasnio etnocentrizam, jedan od glavnih društvenih stavova u Hrvatskoj prema Milasu (1998). Rydgren (2005) ovakve "in group" poruke svrstava u desničarski populizam te one često omogućuju rast popularnosti strankama desne političke orijentacije upravo putem specifičnih poruka prema javnosti. Ove poruke se nerijetko odnose na važnost etnocentrizma, ugroženost određene grupe/nacije zbog vanjskih neprijatelja te generalno promicanje ksenofobije. Ovo možda na prvu povezujemo s događajima u daljoj prošlosti, no osnovni mehanizmi slanja poruka koje promoviraju strah i ugroženost identiteta kod građana ostaju jednaki. Dobar primjer prema Neiwertu (2016) je predizborna kampanja D. Trumpa u 2015. godini koja je obilovala porukama o geografski, politički i vjerski bližim ili daljim neprijateljima. Postaje očito da su ovakve poruke u politici i medijima uspješne u mijenjanju stavova "publike" koja baš zato treba biti analitična oko poruka koje primaju. Kao što i M.O.R.T.-ovci zaključuju:"Zato smo pokušali svojim malim doprinosom bar pokušat' trgnuti ljude iz takvih sranja kojim su stalno bombardirani sa svih strana, pogotovo iz medija, koji će, recimo, cenzurirat' psovku i spot neće biti na televiziji, al' zato možete svaki dan pogledat' masakr i huškanje na televiziji." Ne brinite, dečki, na Nepopularnoj nema cenzure. Inače, pjesma je zamišljena kao središnji dio antiratne trilogije koju još čine pjesme “Lažna Arkadija” i “Logor” s istog albuma.

ZEAL & ARDOR - Tuskegee

Ova pjesma je zasigurno jedna od najžešćih koja će se naći u ovoj kolekciji članaka. No, s obzirom na temu kojom se bavi, neke stvari postaju jasnije. Najžešća pjesma je to i na posljednjem albumu švicarskog avangardnog metal benda Zeal & Ardor koji su na posebnom glasu jer miješaju elemente afričke spiritualne glazbe i black metala.

Tuskegee kao centralnu temu ima zloglasnu kliničku studiju sifilisa koja se provodila između 1932. i 1972. godine u istoimenom gradu SAD-a. Cilj istraživanja bio je praćenje simptoma i razvoja sifilisa. U tu svrhu, istraživači (čitaj predstavnici javnog zdravstva) zarazili su 399 sudionika sifilisom bez njihova znanja i pristanka (uz 201 kontrolnog ispitanika). Sudionicima, koje su predstavljali afroamerikanci niskog socioekonomskog statusa, je rečeno da imaju "lošu krv" (na što se i tekst pjesme referira) te da će dobiti besplatno liječenje, prijevoz i topli obrok. Da stvar bude gora, kada je penicilin 1947. godine postao standardni lijek za sifilis, sudionici nisu liječeni unatoč tome što su posljedice sifilisa u kasnijim stadijima bolesti iznimno ozbiljne te dovode do neuroloških i srčanih problema. Umjesto toga, istraživanje je nastavljeno, a njima je uskraćeno uključivanje u programe liječenja sifilisa sve do 1972. godine kada je prekinuto zbog curenja informacija u javnost. Ovo je za posljedice imalo značajne promjene u etičkim standardima provedbe istraživanja. E sada, pitanje je kako o emociji koja se javlja kao reakcija na Tuskegee studiju napraviti manje metal pjesmu od one Zeal & Ardora.

Bad blood bestowed on me
By a tyranny
Left to rot and die
Hear my bloody cry
Tuskegee

...
Run, father, they're killing you to help themselves
Fly, mother, before long they'll want you as well

Čitateljima kojima je growl ipak "previše" preporučamo neke od lakših pjesama ovog uistinu jedinstvenog benda, poput Vigil, pjesme s istog albuma koja je napisana kao reakcija na smrt Georgea Floyda.

The Offspring - She's Got Issues

Na svom petom studijskom albumu Americana (1998) poznati punk rock bend The Offspring predstavlja zanimljivu pjesmu "She's Got Issues". Na prvo slušanje čini se kako je pjesma samo žaljenje na svoj odnos s novom djevojkom, ali je jako zanimljiva kada zagrebemo nešto dublje. Iz analize samog teksta upoznajemo djevojku koja je ljepljivo privržena svom novom partneru nakon dva dejta, kontrolirajuća je i na sve situacije koje nisu u skladu s očekivanjima reagira nekom vrstom emocionalne manipulacije. Također, saznajemo kako ima nesređene odnose s bivšim partnerom i ocem koji ju je napustio, a ove stvari se prenose i u spavaću sobu. Općenito se čini kako naša junakinja ima poteškoća sa socijalnim odnosima i obrascima privrženosti. Naš junak u priči s druge strane to ne može trpjeti i zaključuje "Just do me a favor and check your baggage at the door".

Oh man she's got issues
And I'm gonna pay.
She's playing the victim
And taking it all out on me.

Prva problematika je očito preslikavanje naših nesređenih odnosa i obrazaca privrženosti na partnera umjesto rada na njima. To se nekako preklapa s onim što je bend htio prenijeti ovom pjesmom. Govoreći o tekstu, pjevač i tekstopisac Dexter ističe kako "danas svi imaju probleme i nitko ne želi preuzeti odgovornost za njih jer su im roditelji cugali ili bilo što drugo". Ovo je zapravo posveta najtežem koraku u radu na problemu, a to je priznavanje da je on tu i da smo (samo) mi ti koji smo odgovorni za rad na sebi. Tu dolazimo do možda druge teme na koju se bend nije osvrnuo, no vjerujemo kako je vrijedna spominjanja. To je neadekvatno nošenje s emocionalnim izazovima partnera koji se javlja kod junaka naše priče. Emocionalnu prtljagu je nemoguće "ostaviti na vratima", ali ono što je moguće jest raditi na njoj u podržavajućoj okolini. Ipak, Americana kao album je socijalna kritika i nastoji reflektirati različite probleme društva u svojim pjesmama - ova reakcija je vjerojatno bliža reakciji većine momaka čija bi se partnerica ovako ponijela od početka odnosa. Baš je zato važno dizanje svijesti o važnosti mentalnog zdravlja i rada na sebi, ali i na važnosti socijalne podrške. Naročito jer spot indicira da junakinja posjećuje terapeuta. Dodatna zanimljivost ove pjesme jest što je naslov inspiriran takozvanim "Psychobabble" koji nema hrvatski prijevod (iako bismo ga možda trebali smisliti). Termin se odnosi na korištenje popularnih termina iz područja psihologije kako bismo zvučali stručnije iako nemamo pravo razumijevanje značenja. Ovo često možemo čuti u motivacijskim govorima, talk showovima, knjigama samopomoći pa čak i u popularnoj psihologiji. Bonus zanimljivost - djevojku "s problemima" u spotu glumi Zooey Deschanel prije međunarodne slave.

Nadamo se da Vam se svidio izbor glazbenih djela za drugi nastavak u kolekciji članaka. Istraživanje i analiziranje tekstova je uvijek posebni užitak te i dalje nastojimo biti što bliži originalnom materijalu i riječima autora. Zadovoljstvo nam je najaviti kako su pjesme za "Psihologija u glazbi III" već izabrane.