Nedavno sam na jednom sajmu knjiga nabasao na naslov "Seksualna inteligencija" koju potpisuju dr. Sheree Conard i dr. Michael Milburn. Knjiga na popustu koja ima podnaslov "Revolucionalno istraživanje koje upućuje kako povećati kvocijent seksualne inteligencije te postići veće seksualno zadovoljstvo" morala je završiti u košarici iz puke radoznalosti.
Naime, tijekom cijelog svog akademskog obrazovanja i višegodišnje organizacije skupa Dani seksualnosti te iščitavanja razne literature vezane za temu ljudske seksualnosti, nisam naišao na konstrukt seksualne inteligencije. Pitajte bilo kojeg psihologa i reći će vam da seksualna inteligencija nije uobičajen konstrukt unutar psihologije seksualnosti i/ili inteligencije.
S tim na umu, pogledajmo zajedno što ovi autori smatraju pod ovim pojmom i može li nam ovaj pojam na ijedan način pomoći i obogatiti naš (seksualni) život.
Što bi bila seksualna inteligencija?
Autori ove knjige i konstrukta tvrde da je ono po čemu se ljudi koji imaju ispunjen i zadovoljavajući seksualni život te manje seksualnih smetnji razlikuju od drugih jest razina seksualne inteligencije. U ovom slučaju govorimo o rezultatu na testu seksualne inteligencije kojeg su autori konstruirali, a na koji ćemo se osvrnuti u nastavku. Prema autorima, seksualna inteligencija se sastoji od tri elementa od kojih svaki obuhvaća različit skup vještina: seksualno znanje, svijest o skrivenom seksualnom ja i sposobnost povezivanja s drugim ljudima.
Seksualno znanje
Seksualno znanje se odnosi na baš to - poznavanje znanstveno utemeljenih činjenica o seksualnosti koje možete iskoristiti pri donošenju odluka i seksualnom ponašanju. Iako zvuči jednostavno, iz prakse, znamo da tomu nije tako. Najočitija primjena znanja, primjerice znanja o ljudskoj anatomiji, jest pri samom seksualnom ponašanju, no ono je važno i kod donošenja odluka poput korištenja kontracepcije.
Iako je opetovano potvrđeno da seksualno educirana populacija ima bolji seksualni život te da donosi zdravije i/ili sigurnije odluke, nekako i dalje živimo u mraku. Krenuvši od činjenice da je uvođenje seksualnog odgoja prije svega političko pitanje na ovim prostorima pa sve do toga da ogroman postotak populacije vjeruje u brojne mitove o seksualnosti.
Osim što nas učenje potvrđenih činjenica odmiče od takvih mitova, daje nam i priliku evaluirati poruke medija, obitelji i društva te tako povećati kontrolu nad svojim seksualnim životom. U nečemu što se naziva "seksualna inteligencija" znanje o ljudskoj seksualnosti je neizostavno.
Svijest o skrivenom seksualnom ja
Osim znanja o seksualnosti, autori tvrde da je drugi važan aspekt seksualne inteligencije upoznavanje s vlastitom seksualnošću. Točnije, s onim što nas uzbuđuje, što nam predstavlja poteškoće, što nas privlači i što nam se više ili manje sviđa.
Seksualno inteligentniji pojedinci bolje poznaju sebe. Oni imaju uvide u svoje skriveno seksualno ja, u obrazac želja, potreba, sklonosti, strahova pa čak i u probleme koji upravljaju njihovim seksualnim ponašanjem. Sposobni su razlučiti kad njihove seksualne želje zamjenjuju emocionalne potrebe, kao što je npr. potreba za samopoštovanjem, sigurnošću ili moći. Na primjer, svjesni su činjenice da bi za njih usamljenost mogla biti razlog upuštanja u seksualni odnos.
Prema autorima, imati razvijenu svijest znači imati uvid o tome na koji način su lažne slike medija, negativna stajališta o tijelu i zabrane koje smo usvojili od obitelji, kao i druge negativne poruke o seksu, potisnule naše istinske želje. Primjer ovoga može biti osoba homoseksualne orijentacije odgojena u tradicionalnoj obitelji koja na homoseksualnost gleda kao izbor, i to krivi. Na ovaj aspekt autori stavljaju poseban naglasak jer nas nekad može natjerati da se ponašamo destruktivno unatoč postojećem znanju o seksualnosti, na primjer ne koristimo kontracepciju s različitim partnerima zbog straha od odbijanja iako znamo moguće posljedice.
Povezivanje s drugima
Kako ispunjen seksualni život najčešće uključuje i druge ljude, autori ističu i treći skup ''oruđa''. To su socijalne vještine s naglaskom na vještine komuniciranja, uključujući sposobnost razgovora s partnerom o seksualnom životu, kao i sposobnost razumijevanja seksualnog ja partnera ili partnerice.
Za neke je ljude već i puko prikupljanje hrabrosti kako bi razgovarali sa svojim partnerom o seksualnom životu iznimno teško. Otvorena komunikacija o seksualnosti je, pak, ključna. Jedna od stvari koju je većina ljudi, nažalost, vrlo rano naučila u obitelji jest da se o seksu ne razgovara. Ideja da se o vlastitim seksualnim osjećajima doslovce ne može razgovarati, jedan je od mitova koji služe kao prepreka u spoznavanju tih osjećaja i razgovoru o njima. Jednom kad prevladamo to pravilo šutnje i otvorimo se partneru, ragovor postaje snažan način suprotstavljanja seksualnim mitovima, daljnjem razotkrivanju istinskih seksualnih osjećaja te produbljivanju bliskosti s drugom osobom.
Seksualna inteligencija, osim znanja o seksualnosti i poznavanja sebe, obuhvaća i učenje kako u seksualnosti biti iskren prema sebi i partneru.
Otkuda ovaj konstrukt?
Konstrukt seksualne inteligencije i njegovi aspekti su produkt istraživanja koje je uključivalo preko 500 sudionika, od kojih je dio sudjelovao u dubinskim intervjuima s autorima o njihovim seksualnim iskustvima, stavovima, znanjima i sl.
Produkt toga je Test seksualne inteligencije koji ispituje tri gore navedene dimenzije te na koji se autori referiraju kada govore o tome kakvi su pojedinci seksualno inteligentniji. Test se može ispuniti na kraju knjige pa tako možete usporediti sami kako "parirate" na testu prije i nakon čitanja knjige. Promjena u rezultatu "samo" nakon čitanja knjige ukazuje na promjenjivost seksualne inteligencije, što je u skladu s istraživanjima iz područja. Točnije, učenjem o seksualnosti, posvećivanjem pažnje vlastitim željama i porivima te radom na odnosu s drugima i komunikaciji o seksualnosti možemo značajno unaprijediti vlastiti seksualni život.
Ono što je problematično kod seksualne inteligencije i spomenutog testa jest njegova valjanost. Originalan rad gdje bi bila opisana racionala kreiranja testa, kao i odabira pitanja, zanimljive statističke analize i faktorske strukture je nepostojeći. Točnije, autori se referiraju na svoje izlaganje na konferenciji, ali rad u obliku recenziranog znanstvenog članka ne postoji (ili su ga autori izostavili iz literature). Nadalje, teško je ne primijetiti lijepljenje riječi "inteligencija" bez ikakvog povezivanja s teorijama inteligencije, no kupcima vjerojatno simpatično zvuči sintagma "seksualna inteligencija".
Osvrt i preporuka (?) knjige
Kao što sam spomenuo ranije, glavni nedostatak ove knjige i koncepta koji predlaže je slaba znanstvena utemeljenost, ili, ako i postoji, onda definitivno slabo prezentirana. Drugi nedostatak je replikacija ovih nalaza, faktorske strukture, kao i djelomična zastarjelost djelića sadržaja budući da je istraživanje rađeno 2000. godine te bi revidirano reizadnje dobro došlo.
S druge strane, knjiga predstavlja zanimljivo štivo. Kroz tekstove o seksualnosti se koristi znanstvenom literaturom i ne nudi štetne ili netočne informacije. U vidu i dalje ima seksualno blagostanje pojedinca kao i načine putem kojih seksualnom zadovoljstvu doći bliže. Ako ništa, natjera pojedinca da razmisli o vlastitoj seksualnosti na drugačiji način nego kad to radi u slobodno vrijeme, što za većinu laika možda nešto ne baš uobičajeno. Uz to, pri obradi svake teme, knjigu krase navodi sudionika iz intervjua koji se jako razlikuju po seksualnom odgoju, navikama i stavovima, prisustvu traume i, u krajnjoj liniji, ponašanju. Neminovno je da ćete se s nekima poistovjetiti pa možda i uvidjeti vlastiti nezdravi obrazac ponašanja. Istovremeno, navodi će vam svakako osvijestiti raznolikost seksualnosti i preferencija.
Osim toga, možete ispuniti spomenuti test seksualne inteligencije koji može biti zabavna introspektivna igra, solo ili s partnerom. Ono što knjiga definitivno naglašava, kao i mi u našim brojim člancima, jest važnost komunikacije o seksu i svim aspektima seksualnosti s vašim partnerom ili parntnericom.
Zaključno, možemo reći da knjiga predstavlja zanimljiv pogled na seksualnost i potiče na introspekciju, iako ovaj konstrukt i dalje nije dio znanstvenog diskursa.