Prošle godine na ekrane dnevnog programa vratila se kultna serija "Krv nije voda", RTL-ova ekranizacija obiteljskih drama u Hrvatskoj. S intrigom nije razočarala, a u jednoj je epizodi opisala Markovu obitelj koja ne odobrava njegovo igranje i streamanje računalnih igara, poglavito zato što je zbog njih prestao ići u školu. Streamanje ili streaming prikaz igranja neke igre u realnom vremenu, nerijetko uz prikaz i vas kako igrate. Neki gledatelji su se tada prvi put upoznali s ovom karijerom koja sve više zanima mlade.

Realnost jest da je gaming industrija u strelovitom rastu, a samim time i streaming platforme. Twitch.tv, najpoznatija platforma za streamanje na svijetu, broji u svakom trenutku preko milijun individualnih streamera diljem svijeta koji igraju skoro 3000 različitih računalnih igara za preko dva milijuna gledatelja. S time će se možda upoznati oni roditelji koji jednoga dana čuju svoje dijete kako kaže – ja mogu zarađivati od igrica cijeli život.

Kao ni heroji u seriji "Krv nije voda", mnogi roditelji o ovoj temi ne znaju dovoljno. Pitaju se trebaju li podržati dijete ili mu „srušiti snove“. Zato, prije nego vidimo što ćemo s ovim zaista najnovijim ambicijama, moramo postaviti i neka potpitanja.

Je li ovaj posao (dobro) plaćen?

Postoji puno izvora novca u svijetu streamanja. Streameri zarađuju kroz promocije, reklame, pretplate na kanale, donacije gledatelja, sponzorske ugovore, natjecanja u igrama i prodaju proizvoda vlastitog brenda (merchandisea). Streamer Tyler Blevins (Internetu poznatiji kao Ninja) u jednom je intervjuu izjavio da zarađuje 500 000 dolara mjesečno kroz streamanje na Twitchu. On je jedan od rijetkih koji se probio u prve redove i dobio pažnju igrača (u njegovom slučaju Fortnitea), od čega je mogao napraviti uspješnu i slavnu karijeru.

Tržište postaje sve konkurentnije što su računalne igre raširenije. Popularna kompanija za istraživanje tržišta igara NewZoo procjenjuje da postoji 3,7 milijardi ljudi koji igraju ili su igrali videoigre, s porastom iz godine u godinu. Mnogi se ne probiju dalje od donacija gledatelja. Drugim riječima, većini će ovaj posao donijeti skoro nikakvu zaradu, jer, osim vještog igranja, trebate biti zanimljivi i imati malo sreće da se probijete na zasićenom tržištu.

Stavimo na stranu novac. Što još mladi dobivaju iz igranja računalnih igara? Griffiths (2002) u svom radu navodi razvoj jezika, matematičke vještine, socijalne kompetencije, prostorne inteligencije i drugo, ali, ne zaboravimo – većini igara svrha je zabava. Popularnost online igara svjedoči i o druženju kao jednom od glavnih motivatora igranja za mnoge, a Hamari i suradnici (2017) ističu u metaanalizi radova koji se bave razlozima igranja druge elemente koji dolaze s društvom – kompetitivnost, poštivanje normi i društveni pritisak. Igrači stvaraju zajednicu u kojoj dijele iskustva, stvaraju prijateljstva, podupiru se i organiziraju lokalna natjecanja. Visoki stupanj motivacije u kojem smo potpuno uživljeni u neku ugodnu aktivnost, flow, također je često predmetom istraživanja kod igranja. Za neke će biti bijeg od problema jer ih može „odvojiti“ od briga stvarnog svijeta. Zaista ne čudi da je ova industrija privukla pažnju više od milijarde ljudi diljem svijeta.

Pred očima cijelog svijeta

Neki streameri s vremenom postanu slavni i važni predstavnici u zajednici. Nitko zapravo ne može zamisliti kako je to kad postaneš javna osoba i što sve „javnost“ podrazumijeva. Gledatelji su ujedno i suci toga koliko je materijal zabavan i kvalitetan, a nerijetko dijele svoje mišljenje, kakvo god ono bilo. Veći broj pratitelja ujedno znači i veće šanse da dođe do cyberbullyinga ili nasilja na Internetu, s čim se mnogi (uključujući roditelje djece) ne znaju nositi. Nepodnošljivost slave brojnim odraslima bila je neugodno iznenađenje u razvoju karijere i ne možemo reći da su mlade generacije otpornije na taj stres.

Adolescencija i posao

Brojne promjene događaju se tijekom adolescencije. Jedan od glavnih razvojnih zadataka, formacija identiteta, događa se za vrijeme adolescencije, u kojoj mladi uobičajeno istražuju vjerovanja, stavove, hobije, vrijednosti i uloge. Često se pitaju tko su i zašto su ovdje. Prijateljstva su od ključne važnosti u razvoju socijalnih vještina – razvoj povjerenja, rješavanje konflikata, traženje podrške, davanje podrške. Ne zaboravimo i prve ljubavi! Hormonalne promjene kod mnogih će izazvati da steknu vještine emocionalne regulacije koje će kasnije koristiti u, primjerice, nošenju sa stresom koji dolazi s poslom. Za posao se, također, razvijaju važne vještine i kroz školu, gdje uče o pravilima, primjeru neroditeljskog autoriteta, kao i organizacijske vještine  (upravljanje vremenom, prioritiziranje zadataka i slično). Polako stječu autonomiju od svojih roditelja, odnosno žele donositi svoje odluke i imati privatnost, a istovremeno ih imati blizu kao podršku. Adolescencija je korak i moralnog razvoja – mladi se suočavaju s novim moralnim dilemama, propituju kulturalna pravila i učvršćuju vlastite vrijednosti kao kompas za budući život. To je vrlo, vrlo zaposleno doba i često se događaju (ili ne događaju) stvari koje mogu omesti neke dijelove ovog razvojnog puta, na kojem posao može biti pomoć, ali vrlo često i prepreka.

Mlade osobe koje rade „ugurale su“ posao uz školu i sve nabrojano. Zaposlenje može donijeti puno dobroga: iskustvo „radnog mjesta“, razvoj brojnih poslovnih vještina, razvoj mreže ljudi ili networking... Uče stvarati vlastiti sadržaj, ostvaruju suradnje s drugima i stvaraju zajednički materijal, uče o „prodaji“ tog sadržaja i o društvenim mrežama. Ipak, ovakav rad zahtijeva vrijeme. Može se odraziti na školskom uspjehu i zamijeniti neke druge školske aktivnosti poput sporta. Naposlijetku, rad mladih stvara rane karijerne temelje, zbog čega se druge opcije mogu kasnije činiti manje dostupnima. Za vrlo uspješne mlade streamere posebno je pitanje i dostupnosti velike količine novca, kada postoji veća sklonost rizičnim ponašanjima.

Posao mladima može otežati brojne zadatke koje bi trebali dostići spontano kroz život ograničen (gotovo) na školske obveze. Znajući sve ovo, što je činiti roditelju kada dijete ustraje u ovom karijernom putu?

Roditelji - važni ste!

Roditelji koji se bave pitanjem trebaju li podržati svoje dijete u strimerskoj karijeri u nezahvalnoj su poziciji jer se o radi o relativno novom karijernom izboru o kojem još ne znamo puno.

Roditelji, ne dobivate ništa ako odmah otpišete igre! Pokažite zanimanje i razumijevanje - kako to da su vašem djetetu igre važne? Ne posramljujte dijete i ne umanjujte njihov interes. Uz poštivanje privatnosti, razmislite o tome možete li nešto zajedno raditi - možda zajedno probati igru ili posjetiti neki tematski događaj. Razgovarajte o vještinama unutar same igre i validirajte ih. Pitajte dijete koja je njegova želja o vašoj uključenosti u ovaj svijet. Umjesto da ova tema bude popraćena svađama, ona može osnažiti odnos roditelja i djeteta.

Ipak, potrebno je razumjeti i rizike koji dolaze s odabirom ove karijere u adolescenciji. Zato ne zaboravite razgovarati s djetetom o školskim obvezama, novcu i izloženosti na Internetu. Razgovarajte s drugim roditeljem oko usuglašenosti vlastitih pravila vezanih za ovu temu. Razmislite i o zdravim granicama. Možete ih postaviti vezano za vrijeme igranja i vrste igara (primjerice, koristeći ESRB kategorije) i raspraviti koji su kompromisi dopušteni (primjerice, hoće li se igranje odraziti na školski uspjeh). Ne zaboravite istražiti koja su vjerovanja vašeg djeteta vezana za školu (pogotovo o tome koliko je motivirajuć školski uspjeh, što je svrha škole i vidi li dijete školu kao sigurno mjesto).

Mladi u prosjeku bolje razumiju virtualni prostor, igre i igrače. Zbog toga je potrebna posebna znatiželja roditelja kako bi predvidjeli ono što mladi ne mogu.

Izvori:

Griffiths, M. (2002). The educational benefits of videogames. Education and Health. 20(3). 47-51.
Hamari, J., i Keronen, L. (2017). Why do people play games? A meta-analysis. International Journal of Information Management, 37(3), 125–141.